Med konseptet “Kjøp nå, betal senere” har Klarna snudd opp ned på forbrukernes kjøpsmønster. Hele 250 000 bedrifter og 90 millioner kunder bruker Klarnas løsninger, som lar butikkene øke sine inntekter samtidig som kundene får en bedre kjøpsopplevelse.
Svenske Klarna – som nå er en av Europas største banker og det nest høyest verdsatte fintechselskapet i verden – har hatt en ekstrem suksess med å tilby tjenester som lar kundene kjøpe en vare nå men betale senere uten at det koster kunden noe ekstra. Tjenesten vokser med 39% årlig og forventes å passere 260 milliarder dollar i 2025.
Den nyskapende tjenesten har blitt så populær at kredittkortselskapene tvinges til å endre sine forretningsmodeller.
I likhet med om kunden betaler med kredittkort, har løsningen en rentefri periode. Men selv om mange kredittkortselskaper har fordeler som lojalitetsprogrammer og bonus, går det likevel 2 millioner transaksjoner gjennom Klarna-løsningen hver dag. Tjenesten er mest fordelaktig for de som gjør hyppige kjøp på mindre enn 500 dollar og planlegger å betale gjelden i løpet av få uker eller måneder.
En av årsakene til at tjenesten er så populær, er at det gjøres minimal kredittkontroll av kunden. Men det er ikke slik at det særlig er personer med dårlig kredittverdighet som velger denne løsningen: En undersøkelse fra McKinsey viser at ca 80% faktisk har kredittkort med tilgjengelig kreditt for beløpet – men de velger å ikke bruke kredittkortet.
Enkel kjøpsprosess
Nøkkelen her er den enkle kjøpsprosessen. Mange misliker å måtte bruke tid på å registrere et debet- eller kredittkort; hos Klarna trenger kundene bare å fylle inn personlig informasjon de allerede har. Dermed senkes terskelen for å handle. Og fordi systemet gjenkjenner de som tidligere har handlet er informasjonen ferdig utfylt ved neste handel – selv om du ikke har handlet i akkurat den butikken eller nettbutikken tidligere.
Det gir en kjøpsopplevelse som overgår alt det kundene tidligere har opplevd.
Noen må selvsagt betale for den rentefrie kreditten Klarna gir og den risikoen de tar. Selgeren av produktet betaler typisk mellom 1,5 og 6% av transaksjonsverdien til tjenesteleverandøren og kalkulerer med at de økte inntektene fra partnerskapet vil overstige kostnadene. Studier viser høy lønnsomhet ved å satse på slike løsninger som for de fleste butikker og nettbutikker er det lett å regne hjem.
Dermed er det en vinn-vinn-situasjon for både kunden, butikken og Klarna.
#bank #fintech #unicorn #forbruker #finansiering