Crowdfunding

Nye rekorder

Crowdfunding blir stadig viktigere for norske bedrifter. Det siste året har det blitt satt flere nye rekorder; sist ute er fintech-selskapet #Horde som hentet inn 25 millioner kroner i ny egenkapital.

I juni satte Horde ny norsk rekord da selskapet hentet inn 12,3 millioner kroner i ny egenkapital gjennom #Dealflow. Mange sperret opp øynene over beløpet selskapet greide å hente inn kort tid etter at COVID-19 brøt ut.

Oppdrettsselskapet Kvidul overtok senere rekorden da selskapet hentet inn 13,4 millioner i en #Folkeinvest-kampanje. Nå har Horde igjen satt ny rekord – denne gangen på 25 millioner kroner. Dette er et beløp norske selskaper bare kunne drømme om å hente inn gjennom crowdfunding for et år siden. Det samme er verdsettelsen – etter siste emisjon prises Horde til 127 millioner kroner.

Også innenfor lånebasert crowdfunding vokser volumene. #Kameo satte ny norsk rekord da selskapet i februar formidlet et lån på 18,6 millioner kroner. Den forrige rekorden hadde #FundingPartner da selskapet i løpet av kun en time formidlet lån på 14 millioner kroner.

Med erfaring kommer også produktutviklingen. Kameo har tatt i bruk et konsept de kaller for “garantert fulltegnede lån” mens FundingPartner har begynt å formidle lån til teknologiselskaper med konseptet “venture lån”.

Viktig rolle

De tre norske crowdlendingselskapene Kameo, FundingPartner og #Monner fyller en viktig rolle nå når kapitaldekningsreglene hindrer at bankene låner ut penger til kredittverdige prosjekter og selskaper. De aksjebaserte crowdfundingselskapene Dealflow og Folkeinvest gjør det samme for selskaper som tidligere ikke har hatt mulighet til å hente egenkapital fordi beløpene er for små til at de tradisjonelle meglerhusene åpner dørene og de ikke har kommet langt nok til å fange ventureselskapenes interesse. Slik bidrar plattformene til at disse bedriftene får tilgang til kapital.

At det er mulig å hente kapital til gode prosjekter og bedrifter er viktig også for AS Norge. Faktisk har 90% av bedriftene i Norge 9 eller færre ansatte. Typisk sliter disse med å få banklån, de er rett og slett er for små til å være interessante for næringslivsavdelingene. De sliter også med å hente inn egenkapital fra investorer ettersom de klassiske meglerhusene ikke er interesserte i å hente inn så små beløp som f. eks. 10 millioner kroner.

Viktig for små bedrifter

Crowdfundingplattformene er derfor viktige for å finansiere de små bedriftene, som tross alt står for en betydelig del av verdiskapningen i Norge. Og de er spesielt viktige for selskaper med nye forretningsmodeller som f. eks. Horde. Slike selskaper blir det stadig flere av, og de tradisjonelle metodene for verdsettelse fungerer ikke på dem.

At nordmenn nå omfavner crowdfundingplattformene er derfor en viktig begivenhet.

#finansiering #lån #aksjer  #crowdfunding #crowdlending #folkefinansiering